Krakowski port lotniczy rośnie dynamicznie. W tym roku obsłużone zostanie 13 milionów pasażerów – lepszym wynikiem może w Polsce pochwalić się wyłącznie Lotnisko Chopina. Dlatego zarząd lotniskowej spółki postanowił przyjąć nowy Plan Generalny. Właśnie rozpisano przetarg na jego opracowanie.
– Pierwotne plany zakładały, że w 2031 roku powstanie terminal na 12 milionów pasażerów. Oczywiście, że deklarowana przepustowość na 12 milionów nie byłaby finalna. Przecież obecny terminal zaprojektowany jest na osiem milionów pasażerów, a w zeszłym roku obsłużył ponad 11 milionów podróżnych. A jeśli nasz rekord (48 tysięcy pasażerów obsłużonych w jeden dzień) pomnożymy przez 365 dni, to może się wydawać, że obsłużymy 17,5 milionów pasażerów rocznie. Tak niestety nie jest – wskazywał
w ostatniej rozmowie z Rynkiem Lotniczym Łukasz Strutyński, prezes Kraków Airport.
Dynamiczny wzrost portu lotniczego w Balicach jest niezaprzeczalny. Rok 2024 był dla krakowskiego lotniska rekordowy: prawie 11,1 miliona obsłużonych pasażerów i 214 milionów złotych zysku netto. Obecny rok nie będzie gorszy – przekroczone zostanie „13”, czyli bariera obsługi 13 milionów pasażerów w ciągu 365 dni. – Używanie infrastruktury ponad jej zaplanowany poziom optymalnych powierzchni obniża komfort korzystania z lotniska. Dlatego planując zawsze trzeba brać pod uwagę te wartości, które pozwalają na właściwą obsługę pasażerów, jak również zwiększanie tzw. przychodów pozalotniczych. Zdecydowaliśmy się więc na istotną modyfikację tej inwestycji – to duża zmiana na lepsze, w jej efekcie o dwa lata szybciej osiągniemy przepustowość o 4 miliony większą niż pierwotnie założona – zaznaczył Strutyński.
Ruch pasażersko-operacyjny będzie dalej rósł, więc zaktualizowany Plan Generalny stał się nieaktualny. Z tego powodu lotniskowa spółka rozpisała przetarg na opracowanie nowego Planu Generalnego, stanowiącego plan rozwoju małopolskiego portu lotniczego na okres nie krótszy niż 20 lat. Zainteresowane wzięciem udziału w przetargu firmy mogą składać oferty do 16 października br. Wygrywający podmiot będzie miał na opracowanie Planu Generalnego 1 305 dni. Aby dokument był ważny, wymagane jest zatwierdzanie go przez ministra infrastruktury.